۲ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۵:۰۱

شهردار منطقه 18:

حريم شهر تهران در حال محدودتر شدن است / صيانت از حريم شهر وظيفه مديريت شهري است

تهران به عنوان يك كلانشهر با برخورداري از جمعيت متراكم در 700 كيلومتر مربع ، نياز به حريم و حفظ آن دارد و بي توجهي به اين موضوع در آينده ، معضل بزرگي را فراهم مي آورد كه غير قابل جبران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري مهر ، شهرداري منطقه 18 تهران افزود: اقدامات گسترده اي در گذشته در ارتباط با جلوگيري از انتزاع بخش هايي از حريم توسط مجموعه شهرداري تهران از جمله منطقه 18 صورت پذيرفته كه متاسفانه بدون در نظر داشتن جوانب مختلف ، معضلات و مشكلات آن ، اين موضوع تا حدودي محقق گشته و هم اكنون با جدا شدن بخش هايي از حريم از محدوده منطقه 18 شاهد معضلات و مشكلات عديده در بخش هاي انتزاعي شده هستيم.

مهندس محسن عزتي با اشاره به تخريب بخش وسيعي از اراضي كشاورزي و باغات حريم با تاسيس شهرداري هاي جديد گفت: شهرداري تهران ساليان سال تلاش و هزينه هاي زيادي را در اين اراضي متحمل شده كه متاسفانه با جدا شدن اين بخش ها از شهر تهران ضمن نابودي اراضي و زمين هاي كشاورزي شاهد ساخت و سازهاي غير مجاز ، عدم ارائه خدمات به ساكنين و تكفيك غير قانوني و فروش اين اراضي در اين بخش از شهر هستيم كه ضروريست مسئولين ذيربط در اين خصوص رسيدگي و تدبير ويژه اي اتخاذ نمايند.

وي با اشاره به اينكه شهرداري تهران در راستاي تبصره ذيل ماده 99 قانون شهرداريها ، بر گسترش شهر تهران موظف به جلوگيري از ساخت و سازهاي غير قانوني در حريم شهر است ، افزود: از وسعت 360 كيلومتر مربعي منطقه 18هم اكنون 110 كيلومتر مربع از اين مقدار در منطقه 18 باقي مانده كه اين موضوع در آينده نزديك گسترش بي رويه شهر تهران و ايجاد مشكلات عديده براي ساكنين در ارائه خدمات رساني اعم از آب ، گاز ، برق ، مخابرات ، امكانات آموزش و... فراهم و مسئولان را نيز در تامين آنها با معضل جدي مواجه خواهد نمود.

عزتي افزود: حريم به عنوان يك كمربندي ايمني و تضمين كننده توسعه آينده شهر به روال معمول مطرح است و شهري مثل تهران با وجود اين حجم آلودگي هاي زيست محيطي و وسعت و جمعيت زياد آن ، نياز به محدوده اي بنام حريم به عنوان ذخيره و توسعه فضاي سبز و ضامن ادامه حيات براي شهروندان را دارد.

شهردار منطقه 18 خاطرنشان ساخت: متاسفانه طي سالهاي گذشته بدون هيچگونه مطالعه صرفا با هدف محدود كردن مديريت شهري و به دور از هر گونه مطالعات تحقيقي و پژوهشي با الحاق يك بند و سه تبصره ، قسمتي از حريم شهر تهران به اسلامشهر واگذار و با گذشت زمان بخش هاي ديگر از حريم منطقه نيز به شهرستانهاي شهريار و همچنين كرج و اسلامشهر ملحق و نتيجتا وسعت حريم به حداقل ممكن كاهش پيدا نمود. در صورتي كه با اين اقدام شهرهاي كوچكتر در حاشيه شهر تهران  داراي حريم شده و روز به روز شهر تهران با وجود افزايش جمعيت و آلايندگي از حريم آن كاسته مي شود.

وي گفت: اداره كردن حريم با اين وسعت فضاي سبز كه توسط شهرداري تهران در چند سال اخير ايجاد شده و هزينه نگهداري از آن نيز ميلياردها ريال بوده ، تصميمات كشوري را بايد بر وضع موجود تطبيق داد و اگر در اين زمينه نيز مشكلي وجود دارد ضروري است اصلاح شود و اينكه تقسيمات كشوري را تعميم بدهند به اينكه حريم شهر تهران انتزاع شود.

کد خبر 315112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha